C00175554

Page: 37 of 98
UNCLASSIFIED

Document 11

CLAS UNCLASSIFIED

CLAS UNCLASSIFIED

AFSN PM3008201591

SUBJ FYI —- Pressfax Carries 31 Aug PRAVDA
Full Text Superzone df Message

1

Soaln & W

10

11

The 30 August Soviet pressfax first cast saw the return of PRAVDA,
carrying the newspaper’s six-page single edition for 31 August —- the
first to be published since 23 August.

The revamped PRAVDA’s masthead no longer features a portrait of Lenin nor
the slogan "Proletarians of all countries, unite!", but above the title,
still in the old familiar typeface, it states in small italic print: "The
nevspaper vas founded 5 May 1912 on the initiative of V.I. Lenin." The
masthead carries no tag-line description of the paper. The cover price is
15 kopeks (the 23 August issue was 10 kopeks). Across the top of the
front page, above the masthead, the paper proclaims: "PRAVDA has been
published —- and that is right and proper!" Across the bottom of the page
it says: "Thanks to everybody who, together with us, defended the paper."
At the bottom of the back page is a note: "The founder is the PRAVDA
journalists’ collective."

PRAVDA carries the following front-page address from its new chief editor,
Gennadiy Seleznev:

"Dear Readers!

"It is a whole week since you have seen PRAVDA, and it is not our fault
that you have been deprived of contact with us. Ve were fulfilling the
Russian president’s decree on suspending publication of PRAVDA and we were
hoping for an-order from-the country’s president abolishing the e
undemocratic decree. Alas, this did not happen.

"In the statement by the editorial collective (PRAVDA for 23 August) ve.
said everything we think about our former founder. During the days when
the newspaper failed to appear PRAVDA’s journalists went further. The
labor collective decided not to allow the country’s oldest newspaper to
disappear and entrusted the editorial office journalists’ organization
with the status of founder of PRAVDA.

"Je will seek to be a newspaper of civil harmony and to uphold centrist
positions while supporting democratic transformations in society.

"Having endured our fill of humiliations, insults, and threats, we will
begin to elaborate with trebled energy the topic of the defense of human
rights. Ve will defend above all rank-and-file communists from
persecution for their beliefs. They, who are not implicated in any plots
or juntas, are now being defamed at every street corner, heedless of all
decency.

"Things are very difficult for the newspaper at the moment. But this does
not mean that it is going to quietly fade away and die. No, we are being
reborn as an independent newspaper known throughout the world. And that
is not highfalutin talk but the pure truth. God grant us all the strength
and wisdom to continue the path of reforms chosen by our people, without
losing our human dignity in the process."

A front-page announcement of the establishment of a PRAVDA support fund
states that journalists have taken on "the difficult but honorable duty of
restoring the original and proud meaning of the word that forms its [the
newspaper’s] title" but that today PRAVDA "is left virtually without any

financial support."
286

Approved for Release

112010




00175554

12

13

16

17

Page: 38 of 98
UNCLASSIFIED

Much of the content of the 31 August PRAVDA relates to the paper’s
enforced nonappearance over the past week. It publishes international
appeals to Yeltsin to authorize publication and vox pop interviews
commenting on its nonappearance.

Most of page 3 is devoted to photographs of events in Moscow during the
coup. An accompanying commentary by S. Oganyan notes that the paper’s
former editors refused to publish these photographs, and pledges: "We will
seek to work in such a way as to ensure that PRAVDA is the first paper
closed by the next junta, if there is one."

A page-6 announcement by the newsdesk soliciting "news and original ideas"
from readers declares that the paper will cover "all kinds of events, from
pure sensation to ‘insoluble’ problems of everyday life; from encounters
with ’flying saucers’ to impromptu interviews with politicians."

The paper contains no interviews with Soviet officials —- a staple of the
"old" PRAVDA. It features more photographs and cartoons, including one
reprinted from the Paris INTERNATIONAL HERALD-TRIBUNE showing a huge
Yeltsin shaking the hand of a midget Gorbachev and saying: "Welcome back
to power, Mikhail." Photographs of an old woman praying before an altar,
her hand on her brow, and of Gorbachev in a similar posture are carried on
page 2. There are also notably more religious locutions in
correspondents’ copy than were to be found in PRAVDA before its
suspension.

Besides reports from its own correspondents and TASS, it also carries
reports attributed to INTERFAX and REUTER. Few reports and commentaries
approach 1,000 words in length. There is a clear impression that an
effort has been made to make the paper livelier in both presentation and
content,, TR — e e D SR POV
PMU will file liberally from this issue to convey the flavor of the
revamped PRAVDA. (endall) 31 aug _ 3072027z aug BT #9119 NNNN




